טיפול פסיכולוגי בילדים אינו טיפול רגיל ודורש התמקצעות מיוחדת. עיקר ההבדל מנקודת מבטי כפסיכותרפיסטית ומטפלת רגשית הוא באופן בו אני מנסה ליצור קשר רגשי ביני לבין הילד. בעוד שטיפול פסיכולוגי במבוגר מתנהל באמצעות שיחה ישירה, הרי שתהליך טיפול רגשי בילדים מתנהל בדרך כלל בצורה פורמלית פחות, וכולל לא פעם התקשרות לא מילולית באמצעות דמיון, יצירה ומשחק.
רוב הפסיכולוגים והמטפלים הפסיכותרפיים סבורים כי הדרך המומלצת להתחיל את הטיפול הנפשי בילד עוברת דרך הוריו. לכן, יש צורך במספר מפגשי היכרות, חלקם עם ההורים בלבד וחלקם משותפים יחד עם ילדם. לאחר צפייה והתרשמות מהקשר הרגשי וההתנהגותי בין הילד להוריו, אוכל כפסיכותרפיסטית מנוסה להעריך האם מומלץ להמשיך בטיפול פסיכותרפי דיאדי של ההורים עם ילדם, או בטיפול פרטני בילד עצמו. בנוסף, אוכל לזהות בשלב זה כיצד ניתן לפנות אל רגשות הילד כך שיסכים להיפתח ולשתף אותי, גם אם באמצעים לא ורבליים, בתחושותיו, תובנותיו ובדפוסי חשיבתו. בתהליך הטיפול הרגשי בילד ניתן לשלב טיפול פסיכותרפי באמצעות משחק, ציור, אמנות ותנועה, כך שברוב המקרים החוויה של הילד מולי כמטפלת מקצועית מהנה ומאפשרת.
טיפול התנהגותי רגשי בילדים על ידי מטפלת פסיכותרפיסטית מקצועית עשוי לסייע להם להתגבר על פחדים וטראומות רגשיות, למשל לאחר פרידה של ההורים או אחרי חוויה מטלטלת אחרת, וגם על קשיים התנהגותיים חברתיים. טיפול רגשי מוצלח יכול לשפר עבורם את הביטחון העצמי, להפחית ואף להעלים התפרצויות זעם, לשפר מיומנויות חברתיות ושקרים חברתיים ולהביא לשיפור יחסי הילד מול הוריו ושאר בני משפחתו.
במקביל לתהליך הטיפול בילד, אני משלבת תהליך של הדרכה הורית להוריו. במסגרת ההדרכה ההורית אני משקפת להורים את התהליך שעובר ילדם ובמהלכה אני משתפת את זוג ההורים בתובנותיי מהטיפול בילד. בנוסף, אני שוטחת בשלב זה בפני ההורים את המלצותיי לשינוי בגישה, בהסתכלות ובהתנהגות ההורים מול ילדם.
כמי שבאמתחתה ניסיון של שנים רבות בטיפולים פסיכולוגיים, אני ממליצה לכם לא לחשוש לפנות ולבקש עזרה מקצועית. במידה וקיים בכם הספק האם ילדכם זקוק לסיוע, אני ממליצה לכם לא להסס ולפנות לקבלת סיוע מקצועי. אני משוכנעת שגם אתם, כמו רוב המטופלים, תגלו די מהר שהטיפול הפסיכולוגי מועיל לכל בני המשפחה ושעם ההתקדמות בטיפול הרגשי תראו שיפור בהתנהגות ובהרגשה של כל הנוגעים בדבר.
במידה ואתם מתלבטים לגבי תחילת טיפול פסיכולוגי לילדכם, או במידה ואתם מעוניינים בהדרכה הורית ממטפלת רגשית מקצועית שמכירה את הנושא היטב, תוכלו ליצור עמי קשר באמצעות טופס הפניה באתר או בטלפון המצוין באתר.